fredag 21 maj 2010

Om reklammation



Gott folk, jag har ett stort problem. Idag köpte jag en ny rakapparat, en Philishave HQ6990, eftersom min gamla blivit mer än lovligt slö och dålig. Den nya såg ut att möta alla mina behov och önskningar, så faktumet att om jag bröt förpackningen skulle jag inte kunna byta varan brydde jag mig föga om.

Jag laddade rakapparaten enligt instruktionen, och när den laddat klart var jag ivrig att testa den. Instruktionsmanualen blev liggande på bordet. Apparaten fungerade utmärkt, det var något helt annat än att raka sig med den gamla.

Men, när jag lusläste manualen fastnade jag för följande mening:

Apparaten är inte avsedd för användning av personer (inklusive barn) med olika funktionshinder.

Jag vill ju inte använda en produkt som inte är avsedd för mig, instruktionsmanualsförfattarna skriver väl inte sådana saker utan goda grunder. Hur ska jag nu göra?

;)

3 kommentarer:

  1. Imponerad över att du förmår se humorn i detta. Jag som själv varit och nosat på manualtillverkning blir fullständigt knostrig på sånt här. En lång diksussion utspann sig här hemma sen jag läst ditt inlägg högt för att utröna hur "man" tänkte när man skrev den här meningen och det är väl förmodligen nån försäkringsfriskrivningsdetalj och man klumpar ihop en mängd "funktionshinder". Fast jag köper inte argumentet, är fortfarande knostrig.

    SvaraRadera
  2. En sån där manual kan ju i sig bli funktionshindrande, eller ??!!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt korkat. Nästan så det är värt att åka tillbaka med den till affären och fråga...haha. Alternativt höra av sig till Phillips och be om en rakapparat som passar funktionshindrade...hade jag varit i din sits hade jag nog inte kunnat låtit bli, bara så där lite på pin tji...

    SvaraRadera