fredag 20 augusti 2010

Om dolda kvinnor


Det är mycket snack nu
om arabiska kvinnors klädsel. Vi får lära oss ord som Burka, Niqab och Hijab. I Frankrike är det numera enligt lag förbjudet att bära vissa sådana kläder på offentliga platser. Är det enbart en symbol för underkastelse och ojämlikhet?

I detta program får vi många olika synvinklar på denna komplexa fråga. Själv har jag knappt aldrig sett dessa plagg i verkligheten, i alla fall inte förrän i sommar. På Naturhistoriska Muséets parkering mötte jag en kvinna med niqab som var intresserad av min handikappanpassade bil, eftersom hon skulle utrusta sin egen bil, då hon hade en funktionsnedsatt son.

Och igår såg jag min första burka. Det var när jag deltog i Blodomloppet, en motionstävling där man kan springa eller gå och samtidigt göra reklam för möjligheten att ge blod. Men det räknas nog inte. Denna burka var nämligen formad som ett hjärta och var en del i jippot. Men den var försedd med ett nät som dolde ögonen, precis som afghanska burkor.

Undrar vad herr Sarkozy sagt om det?

4 kommentarer:

  1. En svår och intressant fråga det här med niqab och burka. Men jag tror ju inte att vi kommer framåt med hjälp av förbud, snarare tvärtom. Det kommer nog att leda till att fundamentalistiska män "låser in" kvinnor ännu mer.

    SvaraRadera
  2. Jag tror i alla fall att alla borde få klä sig som de vill. En annan intressant sak är att herr Sarkozy skickar hem ungerska romer, han som själv är andra generationens invandrare. Hans pappa kommer just från Ungern. Sarközy betyder typ "mellan leran". Jag tycker snarare att han trampar mitt i klaveret om och om igen.

    SvaraRadera
  3. Ja sanna mina ord, den mannen är inte klok. När ska vi sluta behandla romer sämre än skiten under våra skor? Och om hans namn betyder mellan leran så är han kanske verkligen en amöba?

    SvaraRadera
  4. Magnus aka Knyttet sa...

    Jag tror i alla fall att alla borde få klä sig som de vill. En annan intressant sak är att herr Sarkozy skickar hem ungerska romer, han som själv är andra generationens invandrare. Hans pappa kommer just från Ungern. Sarközy betyder typ "mellan leran". Jag tycker snarare att han trampar mitt i klaveret om och om igen.


    Du sade allt rätt

    SvaraRadera