torsdag 23 september 2010

Om val igen


Jag och många med mig, tror jag, har väl ibland reflekterat över valsystemet i USA och tänkt att "Tur att vi inte har ett sådant orättvist system där inte den kandidat/parti som får flest röster vinner".

Jag måste nu omvärdera detta då jag nu i den uppkomna situationen genom P1:s radioprogram Valet med Nordegren fått reda på att Socialdemokraterna behöver 16270 röster för att få ett mandat i riksdagen, medan Kristdemokraterna behöver hela 17521.

Nu är det väl känt att jag inte direkt är någon högersympatisör, men i det här fallet är jag beredd att utbrista i någon passade variant av Voltaires kända fras Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem. Har man proportionella val ska de väl för hundan vara just proportionella, eller?

Och om så är fallet för 5,6%-partiet Kristdemokraterna borde väl samma sneda mandatfördelning gälla för det andra 5,6%-partiet på andra kanten, vilket jag röstade på. Annars är det ett väldigt rött regelverk. Men det gör sig förstås inte på löpen...

2 kommentarer:

  1. Är kanske benägen att hålla med dej, men det blir en märklig situation när det på något sätt är Sossarnas fel...?? Så verkar det på Staffan Werme när han pläderar för samma sak i Örebrovalet. Han tyckte ju inte det var fel förra gången när han och hans kompisar vann....? Systemet röstades igenom av en enig riksdag nån gång på 70-talet. Lite märkligt att det inte kommit upp tidigare??

    SvaraRadera
  2. Det finns ju iofs andra aspekter än rak proportionalitet, såsom möjligheten att bilda en hållbar regering osv. De som tänkt har nog sett till alla olika omständigheter när de bestämde att vi skulle behålla nuvarande system när dessa lagar granskades senast, 2008. Vänta och se...

    SvaraRadera