tisdag 5 oktober 2010

Om Grafen


Jag fortsätter rapporteringen om nobelpristagarna.
Idag avslöjades pristagarna i fysik, Andre Geim och Konstantin Novoselov. Och vilken fantastisk upptäckt har de då gjort? Jo, om jag har förstått det rätt upptäckte de 2004 hönsnätet. Jag misstänker dock att hönsnät fanns långt innan det, jag tycker mig komma ihåg att jag tillverkat ett antal mer eller mindre graciösa konstverk av papier maché i låg- och mellanstadiet.

Men jag har nog fått allt om bakfoten, för sedan fick jag reda på att det här hönsnätet ska visst finnas inuti en blyertspenna. Och vara väldigt, väldigt platt och genomskinligt. Och då ser man ju inte var man ska kleta dit
det tapetklisterinsmorda tidningspappret. Jag fattar ingenting, men grattis ändå.

1 kommentar:

  1. Läste på Facebook att du sökt spännande kurser om Somalia i Gbg. Kan inte kommentera där för då blir Babe sur på mig(hennes användare). Så gör det här istället och hoppas att jag kommer undan med det ;o)

    Den somaliska kulturen är hur spännande som helst. Vi hade en dag om den när jag gjorde min praktik. Förklarade en massa för mig...De har tydligen världens största sociala skyddsnät..intressant värre..

    SvaraRadera