onsdag 21 april 2010

Om namn

Idag har jag haft lektion med Smilgropen, Ensam, Frukost, Fisken, Muhammeds första fru (som tydligen var en föregångare till dagens cougars, 15 år äldre än Profeten) och Guds slav. Va, är det verkligen ok att ge eleverna vilka smeknamn som helst, undrar ni. Men det är inte jag som gett dem dessa söta och konstiga tillmälen, nej det är faktiskt deras föräldrar.

Vi pratade nämligen om vad våra namn betyder. Det var på detta sätt jag (den Store) och min kollega B (Främlingen), fick reda på vilka som verkligen sitter i bänkarna. Det tog en stunds diskussion, mestadels på arabiska, innan vi kunde bena ut betydelsen av dem alla. Visst blev det en spännande sammansättning?

Dessutom snöade det idag. Varför?

3 kommentarer:

  1. Snön kom väl för att det är april kan man tro.

    Det där med namn är roligt. Skickade ett mess till en jobbarkompis som ska brodera på mitt barnbarns dopklänning att hon är en pärla. Fick svar om att det stämmer. Hennes namn är Margareta och det betyder just pärla.
    Mitt namn betyder Den livgivande...och så har jag ju satt 5 barn till världen! Så på oss stämmer namnen precis.

    SvaraRadera
  2. Tja, vet inte jag. Den kyska liksom. Nja, inte alltid föräldrarnas "önskemål" förverkligas.

    Men vilka trevliga lektioner du har.

    Markattan

    SvaraRadera
  3. Idag infann sig även Användbar. Kul att bli kallad detta, gissa om det är man eller kvinna?

    SvaraRadera