torsdag 8 april 2010

Om mäktig musik. Igen.


Jag har redan postat ett inlägg på detta tema
, vilket kan läsa här, men om jag skulle skriva om listan skulle ett annat musikstycke komma först med hästlängder. Jag föreslår att ni klickar upp den här länken i ett annat fönster, trycker på play och klickar tillbaka hit och sjunger med för full hals i O Fortuna av Carl Orff. Ha gärna lite för hög volym. Det är verkligen mäktigt.
O Fortuna

O Fortuna, velut luna, statu variabilis,

Semper crescis, aut decrescis; vita detestabilis
Nunc obdurat, et tunc curat, ludo mentis aciem,
Egestatem, potestatem, dissolvit ut glaciem.
Sors immanis, et inanis, rota tu volubilis,
Status malus, vana salus, semper dissolubilis

Obumbrata, et velata, michi quoque niteris;
Nunc per ludum, dorsum nudum, fero tui sceleris.

Sors salutis, et virtutis, michi nunc contraria,
Est affectus, et defectus, semper in angaria.


Hac in hora, sine mora, corde pulsum tangite;
Quod per sortem, sternit fortem, mecum omnes plangite!

2 kommentarer:

  1. Karin Skillborg9 april 2010 kl. 22:57

    Mmm, kommer ihåg när den sattes upp med symfoniorkestern i Kumla. Det måste ha varit typ 91-93 nån gång, jag sjöng i "lilla kören" (från musikskolan) och texten sitter visst fortfarande. Den är grym! Och det där med lite för hög volym -håller fullständigt med :-)

    SvaraRadera
  2. Knyttet, oinloggad12 april 2010 kl. 12:41

    Nämen, kul att du hittat hit!
    Carmina Burana ligger högt på önskelistan över verk jag skulle vilja sjunga.

    SvaraRadera