onsdag 28 oktober 2009

Om mäktig musik

Kl. alldeles för sent

Likt John Cusack och Jack Black i High Fidelity
har jag listat fem låtar, men till skillnad från Rob och Barry skippar jag den inbördes ordningen. Här är Top Five, Powerful Songs:
_____________________________________________________

Fix You - Coldplay

När elgitarren kommer in, och sen trummorna, basen och pianot, är det bara för mycket. Jag får gåshud. Kan han något att göra med att jag sjungit den själv.

Glen Hansard/Markéta Irglová - Falling Slowly

Så skör men ändå så stark. Fantastisk stämsång.

With or Without You - U2

Omöjligt att lämna denna låt utanför en lista på mäktiga låtar. Och detta kände jag INNAN jag hörde den i Vänner, så det så! The Edge spelar gitarren så enkelt, så självklart, så vackert.

Say (All I Need) - OneRepublic

Mycket oväntat att jag fallit så pladask för den här låten, ungefär som det faktum att jag fortfarande gillar Beyoncés Halo, inte riktigt min cup of tea annars, men den har något som jag inte kan beskriva. Power liksom.

Over the Mountain - Loney, Dear

Orgel och falsett. Det blir inte mycket bättre.
_____________________________________________________

Vad är då gemensamt för dessa fem låtar, den röda tråden? Månne att alla är sjungna av män, och innehåller tonlägen som i det närmaste kräver att man sjunger falsett. Det tycker jag är riktigt najs, en kille som har koll på falsetten. Som Beck. Eller Emil Svanängen.

Vilka låtar har jag missat? Har ni någon bubblare? (Minns ni förresten Listan med Annika Jankell när det begav sig?) Fyll på i kommentarsfältet, så lovar jag (om dom finns på Spotify) lyssna och bedöma om de kvalar in.

3 kommentarer:

  1. Fix You är så bra! Brukar lyssna på den när jag känner mig lite misslyckad och tänker då att Vår Herre fixar till oss när vi fallit sönder.....fint.. Linda

    SvaraRadera
  2. Fix you är även en favorit hos mig och en låt som jag aldrig tröttnar på, trots att den till och med är min ringsignal. Här följer några andra höjdare. Vi får se vilka som platsar som Mäktiga Låtar hos dig:

    Elton John: Border Song
    Sting: Fragile (soft men ändå mäktig)
    Van Morrisson och Cliff Richard: Whenever God shines his light (den blir jag glad av)
    David Bowie: Life on Mars
    John Miles: Music (mycket speciell låt - notalgi för mig)

    SvaraRadera
  3. @mari:
    Of course skulle Life on Mars? varit med, men vet inte vilken jag skulle kicka ut. Hade blivit Top-6 istället.

    SvaraRadera