måndag 26 oktober 2009

Om medicinering


I jakt på en god natts sömn och smärtlindring har jag plockat fram ännu en pillerburk som läkarna skrivit ut åt mig men som oanvänd legat och mognat i läkemedelsskåpen några månader. På klisterlappen står det Vid behov mot sömnbesvär, men det verkar vara en tablett mot det mesta, smärta, depression och (hör och häpna) vid sängvätning hos barn över 7 års ålder (endast kortare tid).

Jag blev dock lite fundersam när jag läste biverkningarna för barn:

... Studier av andra läkemedel mot depression har påvisat risk för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet hos patienter under 18 år. Denna risk kan också föreligga för xxx. Trots detta kan xxx skrivas ut av läkare till patienter under 18 år, om läkaren anser att detta är lämpligt. ...

Jag anser inte att man tycka det är lämpligt att skriva ut en medicin om risk för biverkningar som självmordsförsök föreligger. Men jag är ju inte läkare heller.

Jag är ju ändå född på det tidiga 80-talet och har således lämnat tonåren bakom mig sedan länge. Jag går på läkarens inrådan och provar. Bröstförstoring hos män är dock en biverkning jag verkligen vill undvika. Eller ja, jag undviker förstås gärna alla biverkningar. Well, here we go!

1 kommentar:

  1. Det är ju så man undrar vilket läkemedel det handlar om.

    Starkt av dig att du ger det en chans. Jag anar att du helst skulle låta bli. Jag hoppas verkligen, verkligen att det funkar så att du får mindre ont.

    SvaraRadera