onsdag 14 oktober 2009

Om att mogna eller inte mogna

17:59

Jag har haft en tomatplanta
i västerläge på altanen som växt sig klök och fin (som min småländska mamma och mormor säger, fast skriftspråket knappast gör diftongerna rättvisa) över sommaren. Lite väl stor har det visat sig, då all kraft gått åt till att producera blast. Tomaterna däremot har blivit små och gröna.

Jag bestämde mig dock att ta in det gäng tomatkart som hängde kvar efter första frostnatten för att se om de, som någon sagt mig kunde mogna i en skål i köket istället för att frysa bort. Ännu har endast tre blivit moget röda och de 20 andra ligger beige-gröna kvar i skålen och börjar mjukna på ett oroväckande sätt.
_________________________________________________

Mognat har däremot min packning från norrlandsresan gjort. Idag var den färdig att plockas upp ur väskan och stuvas in i skåp eller tvättkorg. Man måste akta sig så man inte stör den ensamboende 20-something-mannens rutiner i hemmet. Men snart misstänker jag att en 20-something-kvinna mer permanent kommer vända upp-och-ner på världsordningen här hemma. But I can´t wait!
_________________________________________________

Jag tror också att jag mognat nog att lyssna till slutet på Stäppvargen av Herman Hesse, briljant inläst av Erland Josephson. Som den uppmärksamme bloggläsaren erinrar sig började jag så tidigt som i somras på Skruttets inrådan läsa/lyssna till den. Jag undrar om Harry kommer mörda Hermine, om hon i själva verket är barndomskamraten Herman och om han finner föreställningen som endast är för förryckta?
_________________________________________________

Undertecknad har dock inte mognat vad gäller humorpreferenser, titta bara på den kilometerlånga kommentaren på Suziluz inlägg här.

8 kommentarer:

  1. Det är Harry som är "the bad guy"!!

    SvaraRadera
  2. Och jag tror det krävs en hel del mognad för att fortfarande garva åt bajs som vuxen.

    Annars är jag jätteilla ute...

    SvaraRadera
  3. Jag säjer bara "Borta med bajset" är en klassiker....

    SvaraRadera
  4. @pelleh:
    Har du läst då?

    @suziluz:
    Va bra att man får, jag kommer alltid dra på munnen åt sånt.

    SvaraRadera
  5. ...jag har naturligvis inte läst. tänkte bara på han, tönten, i Telia-reklamen.

    SvaraRadera
  6. @pelleh:
    Åhå, jag trodde han sa "han" och inte "Harry". Well, well.

    @skruttet:
    What? Vad menar du?

    SvaraRadera
  7. Jag menar puss puss puss.
    Men jag hade i skrivande stund inte så mycket tid och kraft att uttrycka mig. Värdelöst.

    SvaraRadera