måndag 12 oktober 2009

Om min resa

I SFI:s läroböcker delar författaren ibland upp sammansatta ord för att det ska bli lättare för eleverna att förstå texten. Jag valde samma pedagogiska grepp för dagens blogginlägg. Detta är min helg i korta drag:

Res-feber:
Det kändes som att klockan aldrig ville bli 14:30 så jag fick åka.

Säng-trubbel:
På STFs vandrarhem i Sundsvall finns inga elektriska sängar. När man försöker ordna provisorisk höjning av huvudändan kan vad som helst hända.

Sol-resa:
Vi kunde inte fått vackrare resväder på uppvägen.

Professionalitets-fascination:
När Skruttet kom stormande med den vita rocken som ett segel efter sig kunde jag inte annat än förundras av hennes uppenbarelse, stegen var lika beslutsamma och målmedvetna som en färdig läkares. Synd bara att hon inte såg mig.

Göteborgs-toast:
Missa inte restaurang Göteborgs kycklingtoast nästa gång ni är hungriga i Umeå, bästa lunchen jag ätit, period.

Konst-film:
Inte heller det sjuttielfte gången jag såg Hero lämnade den mig oberörd. Har ni inte, så se den!

Gemenskaps-närhets-kärleks-lycka:
Att bara få titta in i sin älskade ögon (Åsså pussas lite, förstås) tills man är trött och somnar, vilken lycka!

Orm-vrå:
Holmsund Tropikhus, väl värt ett besök!

Gubb-kaffe:
Herr Katalan bjöd på uppvärmning efter ormtjusningen, alldeles lagom.

Dessert-buffé:
Att däremot kalla utbudet på efterrätter på eftermiddagens frossfest för lagom föll ingen in. Men trevligt och gott var det lika väl.

Lands-sorg:
Nja, det kanske är att ta i, men ingen Sydafrika-resa för Lasse iallafall.

Avskeds-stund:
.... Inte roligt.

Titt-kö:
Tänk att detta fenomen existerar, att det bildas bilkö i motsvarande fil på motorvägen för att folk saktar ner för att glo på en olycka.

Kyrk-soffa:
Ligga och vila på en soffa i Kanalkyrkan i Sandviken. Kanokul! 4 av 5 toasters.

Hem-komst:
Efter 630 minuter på väg var jag hemma igen.

3 kommentarer:

  1. Snacka om sammansatt..... "Gemenskaps-närhets-kärleks-lycka" Men det som beskrivs är ju ganska sammansatt.

    SvaraRadera
  2. Vad hände med min kommentar??

    SvaraRadera
  3. Förresten så kanske det är dags att du placerar dig på Bloggkartan, världen blir en bättre plats om lite fler får ta del av dina klokskaper. Och det överflödar inte av bloggar i Kumla direkt. Inte ännu i alla fall.

    Jag tror man ska länka till den här adressen: http://bloggkartan.se/registrera/12698/kumla

    SvaraRadera