tisdag 13 oktober 2009

Om en bra predikan


15:54

En bra predikan ska
, har jag fått lära mig och erfarit, innehålla tre punkter. Under dagen har jag fastnat för tre saker som jag tänkte skriva om, på ämnena Språk, Odödlighet, och Språk (igen). Jag tänkte först skriva tre separata inlägg för att korta ner (och få upp statistiken på antal inlägg i oktober :), men det blev bara ett, håll till godo.
______________________________________________

Jag lyssnade på
Yukiko Duke som pratade böcker på SVT imorse, och hon tipsade om den nyblivna Nobelpristagaren Herta Müllers bok Kungen bugar och dödar. Tysk-rumänska Müller beskriver i boken hur det känns att i vuxen ålder tvingas lära sig ett nytt språk (rumänska) och jag kunde inte låta bli att tänka på mina elever på SFI. Kanske skulle jag ta och läsa den någon gång snart.

Helt plötsligt måste man tillägna sig ett annat språk, och då känner man att man inte riktigt bottnar.
- Yukiko Duke om boken.

Modersmålet har man bara, nästan utan egen medverkan, det är en hemgift som uppstår obemärkt och det blir bedömt av ett
senare och annorlunda, tillkommet språk.
- ur Kungen bugar och dödar

Gom heter på rumänska mun-himmel, visst är det poetiskt vackert?
______________________________________________

Michael Jackson har släppt en ny singel, This is it, en ganska slentriantråkig ballad av det sena Michael Jackson-snittet. Det var ingen revolutionerande musikupplevelse, men när jag hörde den kunde jag inte låta bli att tänka på samma sätt som när jag såg filmen The Dark Knight med Heath Ledger. Det är onekligen konstigt att se eller höra "något nytt" av en människa som är död.
______________________________________________

Afasi (eller kanske mer passande dysfasi) är att ha en större eller mindre störning av den språkliga funktionen som följd av en hjärnskada. Tänk att inte kunna klä sina tankar i ord. Jag hoppas inte ordbegåvningar som Skruttet och Suziluz drabbas av detta. Ingen annan heller förresten. En logoped (tror jag hon var) i Radio Örebros program uttryckte det så fint:

Människornas förhållande till språket är som fiskarnas förhållande till vatten.

Vi simmar fram med språket på alla sidor utan att tänka på det och det är först på "torra land" vi saknar det. Harpasione kan nog intyga.

Amen.
______________________________________________

Oj, det blev visst långt, och det tog en dryg timme att skriva ner med huvudmusen. Kanske skulle jag som sagt delat upp det. Jaja, ni kom ju iallafall ända hit, det var tappert kämpat, kära läsare.

3 kommentarer:

  1. Journalist, poet, predikant och dessutom fastnar nya namn som klister - vem är du egentligen du begåvade, mångfascetterade, käraste!?

    SvaraRadera
  2. Tänk att min son kan uttrycka sig så fulländat!! (Undrar just om han inte är lik sin mor...)

    SvaraRadera
  3. @skruttet:
    Äsch, det var väl inget.

    @pelleh:
    Äsch, det var väl inget.

    :)

    Skämt åsido, tack för de fina omdömena!

    SvaraRadera