lördag 17 oktober 2009

Om besiktning och bissingar

17:22

Jag har varit till tandläkaren idag.
Ja, du läste rätt, dom har tydligen öppet på lördagar, jag blev också förvånad. Det var något om att försöka minska köerna efter att en ombyggnation hade gjort att antalet undersökningsrum varit begränsat under en längre tid. Nu var det i alla fall nytt och fräscht.

Dock fanns inte adekvat utrustning för att placera mig på plats i tandläkarstolen. Jag fick istället sitta kvar i min stol medan den unga, kvittrande kvinnan rotade runt i munnen med spegel och den där vassa vad-den-nu-heter.

Det är visst 10C (Hur tusan får man till den däringa grader-ringen innan C-et?) skillnad mellan temperaturen i Kumla och Kopparberg. Och kommer det en halv meter snö i Kumla, kan man ge sig på att det kommit en meter i Kopparberg. Jag ställde mig tveksam till båda påståendena, särskilt om snön. Men, det blir svårt med vidare efterforskningar då det aldrig ligger 50 cm snö i Kumla. Jag argumenterade dock inte, utan gapade snällt och visade gaddar och tandkött.

Jag kände mig lite som min bil torde ha känt sig i förrgår (Silverbilen är av samma märke som den om vilken Orup sjungit: Det är en vän med träpanel och hjärta, så självklart har den känslor) när den var på besiktning.

Silverbilen fick två tvåor och beläggs med körförbud om dessa fel inte åtgärdas och visas upp hos bilbesiktningen (som med bara en liten felaktig tangenttryckning blir bilbeskitningen :) inom en månad. Kvittrande kvinnan gav mig bara en tvåa men något körförbud hörde jag som tur är ingenting om. Jag fick en återbesökstid i december och får helt enkelt hoppas att polisen inte stoppar mig och begär att få inspektera 46D (Jag tror detta var den korrekta benämningen på den ansatta bissingen)

6 kommentarer:

  1. Hur passar Kopparberg in i den Röda Tråden? Ligger tandläkaren i Kopparberg?

    SvaraRadera
  2. Ojdå, otydligt där, kvittrande kvinnan bodde i Kopparberg.

    SvaraRadera
  3. Var glad för bilbesiktningen!! Tänk om du kört vidare med trasiga bromsledningar fram.... Tänk om de brister.....
    Opps!! Inga bromsar alls,när de verkligen behövs.... Kanske inte så bra eller?

    SvaraRadera
  4. Så här enkelt får du till den däringa grader-ringen före C:

    1. Öppna Word
    2. Håll ned Ctrl+Alt och tryck på 2
    3. Tryck på mellanslag
    4. Markera den däringa grader-ringen
    5. Kopiera
    6. Gå tillbaka till bloggen och, om du fortfarande är vaken,
    7. Klistra in.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. @pelleh:
    Ja, det förstås, hoppas dom håller till 27e då felen ska avhjälpas... Och tur att dom funkade 150 Umeå t.o.r.

    @fasching:
    Tack för rådet, hade jag haft fingerfärdighet nog att klara av tre-tangentskommandon hade jag redigerat bloggen direkt. Men jag vet iallafall teoretiskt nu, kan ju be någon annan i värsta fall.

    SvaraRadera