tisdag 9 februari 2010

Om att byta ämne

Jag hade tänkt skriva ett nedslående inlägg utifrån radioprogrammet ni kan lyssna på här, men jag vill inte längre. Nedslående inlägg blir ingen glad av. Jag kan bara sammanfatta med att jag känner ett visst släktskap med honom, men vill inte bli som han.

"Varje dag förnedras jag, ifrån det jag slår upp mina ögon tills jag går och lägger mig så är det bara ren förnedring."

"Ju längre tiden går, desto sämre mår jag, jag vill inte vara med längre."

Gode Gud, gör mig till både utåt- och inåtakrobat. Amen.

Istället vill jag göra reklam för en film som jag åter kom att tänka på när jag läste Kaospatrullens profil. Hon hade Min vän Totoro som en av favoritfilmer. Det är en av de finaste japanska tecknade filmerna jag har sett. Den och Grave of the Fireflies, men nu hade jag ju bestämt att detta inte skulle bli något tragiskt inlägg.


Scenen som bilden är tagen från är helt underbar, flickan kikar upp på Totoro och stora droppar regn plaskar på paraplyerna. Jag skulle vilja ta med Skruttet på semester med kattbussen till något varmt land. Kanske Afrika. Somalia, jag kan ju nästan språket nu.

Kolla på Min vän Totoro, den är bra.

1 kommentar:

  1. Håller med om att 'Min granne Totoro' är fantastisk, liksom så många av Miyazakis verk. Älskar 'Det levande slottet', till exempel, har du sett den?

    SvaraRadera