fredag 22 januari 2010

Om adjektiv


Galet mycket besökare här på bloggen på sistone
. Och jag som inte ens skriver. Jag har skrivit ett inlägg den här veckan, närmare bestämt i måndags, och ändå har jag denna vecka slagit veckorekordet och då är det ändå bara fredag. Tidig kväll dessutom.

Men det har väl med Fasching och Skruttet att göra. När besöken blir fler hos dem klickar säkert några in sig hos mig. Jag ligger ju till och med överst på Skruttets blogglista. Detta är ett faktum som borde förpliktiga. Att skriva lika klokt, kärnfullt eller bitskt som dem. Men denna vecka har det varit glest med idéerna.

Vi håller på med adjektivens komparation på SFI just nu. Det tycker eleverna är en djungel. Men det finns regler att luta sig mot.

Flerstaviga ord som slutar på -ad eller -isk kompareras inte utan man lägger till mer och mest framför komparativ och superlativ. Ett exempel:

Tragisk, mer tragisk, mest tragisk

Inom kort har två katastrofer inträffat. Dels den som hela världen följer på Haiti, men också den mindre kända i Täby. En 14-årig kille blev i måndags påkörd av ett tåg och omkom. Detta har fått mig att fundera på att en händelse har olika relevans för mig beroende på vilken geografisk plats den äger rum på. Och vilka som drabbas förstås. Skruttet filosoferar på samma tema här.

Om det inte vore för att denna pojke var Faschings son hade jag inte ens vetat att en pojke tragiskt omkommit. Nu tänker jag mer på den familjen än på människorna på Haiti. Den mänskliga och materiella förödelsen är förstås ofantligt stor där men det blir på något sätt anonymt för mig, medan jag läst Faschings funderingar om livet, jobbet och familjen under flera månader och det känns som jag känner honom. Han har ju till och med varit här även om det var på skoj. Min egen Knyttefar undrade faktiskt om han varit här på riktigt efter det blogginlägget. Tihi.

Fler adjektiv får ni inte, för tiden och inspirationen tryter. Kanske att jag återkommer med fler grammatiska regler och tillämpningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar