onsdag 17 mars 2010

Om utropstecken

Jag har hört det från och till i olika media att det pågår ett överanvändande av utropstecken och stora bokstäver i bloggar, mejl, och sms. Själv har jag väl inte tänkt så mycket på detta, men ett sms jag ikväll fick mig att fundera.

Jag googlade såklart och fick fram dels undersökningen ni kan se här, dels Khadidjas blogg som verkar mycket läsvärd, om än inte så inläggstät, kolla in den, vetja´. Intressant att 69% i undersökningen tycker man ska sätta ett utropstecken efter en mening när frågan som jag tolkar den handlar om en vilken-som-helst-mening, och att det alltså inte behöver vara någonting värt att ropa för i den.

Anyhoo, nu tillbaka det som startade alltihop, nämligen sms:et från Skruttet. Jag redovisar texten jag fick först och aktiviteten som genererade överanvändandet sedan.

Är det sant?! Bravo!!!!!!!!!!!!!!!

För er som inte orkar räkna, eller är gamla och ser dåligt kan jag berätta att efter bravo är det femton utropstecken. Femton! Så, vad har han då gjort, Knyttet? Han måste ju ha klättrat upp på toppen av Kvarntorphögen alldeles själv, minst för att förtjäna denna monstruösa mängd vertikala streck med prickar under.

Men sanningen är att det var något vardagligt och oansenligt, något ni alla beroende på vilken tid på dygnet ni läser detta har gjort eller innan dagen är slut kommer göra. Nämligen:

Pukor och trumpet!

Jag hade kissat!

4 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja protestera mot att sms:et som du redovisar ses som ett exempel på överanvändande. Med tanke på att avsändaren generellt sett är mycket sparsam med just utropstecken och att femton på rad möjligen är rekord, så ska man nog snarare se det som att den bejublade prestationen var verkligt lovvärd!

    SvaraRadera
  2. :)
    Hmmm, det får väl vara ok. Jag var rätt nöjd själv, faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Kumlas största berg, det var bra det!

    Hoppas att vi kanske finner tid för att våldgästa dig lite när vi kommer hem några snabba dagar. Men beror lite på hur tågen och annat behandlar oss...

    Du får väl följa våra förehavanden på Amelies facebook!

    SvaraRadera
  4. Är väl skönt att bli rejält uppmuntrad och peppad när man gjort något riktigt bra?! =) (titta vilken fin kombination jag fick till...)

    SvaraRadera