tisdag 2 februari 2010

Om att ha noll kulturkoll

Jag läser Skallarnas Sammansvärjning ibland. En blogg i kulturströmmen, som det så fint heter längst upp. Där skriver bland andra Andreas Ekström.

Han är i och för sig kulturjournalist, men på denna lista av kulturpersoner med statlig inkomstgaranti kände han igen var tredje. Jag kan med säkerhet bara identifiera elva allt som allt. Av 156. Det är ganska så exakt var fjortonde. Men då finns det förstås så skilda kategorier som Clowner, Schackspelare (kultur?) och Dockmakare.

Jag kände dock att jag var kulturellt förtorkad. Dessutom hade jag tills helt nyligen en inställning på Facebook som inte var särskilt accepterad kulturellt i min närmaste krets, då den genererade denna Tweet:

Oh shit, jag är förlovad med en som har Da Vinci Koden & Änglar och Demoner som favoritböcker på Facebook!

Kan du förresten namnge någon Dockmakare (statlig inkomstgaranti eller inte) utan att tjuvkika på listan? Nej just det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar