tisdag 2 februari 2010

Om regelbrott


Jag har fått tusen skäl till huvudvärk. Det är nämligen så många kronor som ska betalas i parkeringsböter. Jag parkerade på fel sida vägen för att jag skulle få ut min hiss och i förlängningen mig själv ur bilen. Men herr parkeringsvakten tyckte jag gjort fel, trots mitt
parkeringstillstånd för rörelsehindrade och en tappert resonerande medarbetare.

När jag kom hem tittade jag på Örebro Kommuns hemsida och fann dessa två somewhat kontradiktoriska bestämmelser, varav den senare tyvärr med säkerhet applies (tyckte inte google translate gav mig tillfredsställande svenska ord istället för de kursiva.).

- Parkering får ske under högst 3 timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är förbjuden eller tillåten under kortare tid än 3 timmar.

- All parkering skall i övrigt ske enligt reglerna i trafikförordningen och vägmärkesförordningen.

Jaja. Det finns ju värre saker. Haiti eller detta. Jag får väl låta bli att investera i den där mobilen jag tänkte köpa. Min gamla funkar ju faktiskt alldeles utmärkt. Nästan.

2 kommentarer:

  1. Skärpning! Sådär kan du ju inte resonera heller. Jag får väl betala p-bötern då, BARA DU SKAFFAR NY MOBIL!

    (Personligen tycker jag det är rätt frustrerande att inte veta om du inte svarar för att du är upptagen eller att du inte svarar för att telefonen inte funkar. Men jag antar att det räknas till i-landsprobematik?)

    SvaraRadera
  2. Det sista stycket var väl mest för att se om du skulle tända till lite. Förlåt. Jag ska byta mobilen.

    SvaraRadera