lördag 8 augusti 2009

Om Pussel


Jag och Skruttet har ägnat en del av dagen åt att pussla. En mycket rogivande och stimulerande sysselsättning. För alla er som tycker att

- Det där med pussel hör väl antingen hemma på förskolan eller ålderdomshemmet!

kan jag bara rekommendera att

1. Restervera en eftermiddag/kväll
2. Bjud in någon/några du tycker om
3. Sätta på någon riktigt bra, lugn musik på lagom volym
4. Välj ett vackert eller roligt motiv med åtminstone 500 bitar.

Man kan prata om allt möjligt, eller bara vara tysta och se vita, västindiska stränder, snöbeprydda schweiziska alpbyar eller varför inte den svenska kungafamiljen (tack, S. Barkbåt, jag har lagt det klart nu!) växa fram på bordet. Detta blir garanterat en succé!

Det finns tre pusslarstrategier, som är intimt sammankopplade med pusslarens personliga sinnelag.

1. Pusslaren som vräker upp alla bitar huller om buller hur som helst och direkt börjar med motivets mest tydliga, färgglada och enkla del. (Detta är den typ av pusslare som ganska fort tröttnar ungefär när himlen eller havet ska läggas.)

2. Pusslaren som åtminstone vänder på alla bitar för att få överblick och sedan börjar med ramen. Denna pusslare kommer oftast till vägs ände, och tycker det är ganska kul, även om himlen var seg på slutet.

3. Pusslaren som i förväg plockar fram ett lagom antal urdiskade smöraskar och vänder på alla bitar och på samma gång sorterar hav, träd, klippa, båt, rambitar och himmel i varsin ask. (Undertecknad är en av dessa, även om jag i vissa sammanhang tonar ner det mest Aspergerliknande beteendena)
Det hör också till denne pusslares metod att sortera än noggrannare när endast ett klurigt område kvarstår med precis samma färgnyans. Korta och tjocka bitar för sig, långa och smala för sig. Uppdelning mellan dom bitar med fyra, tre, två, ett eller inget "hål" på.

Mer pussel åt folket!

Ps. Extra guldstjärna utdelas till den som först knäcker varför det är en katt på bilden och via kommentarsidan upplyser övriga eventuella läsare. :)

7 kommentarer:

  1. Det är Alfons Åbergs katt, som heter Pussel =)
    /HT-Cam

    SvaraRadera
  2. Magnus min vän! Jag tror att jag tillhör en fjärde kategori som du inte har fått med; den som noggrant vänder upp alla pusselbitarna, börjar lite trevande med de färggranna och tydligaste bitarna och sedan ger upp!!

    För övrigt var jag inte i närheten av guldstjärnan ... möjligtvis skulle jag kunnat försöka dra till med "puss(y)elcat"! Det är för länge sedan vi läste Alfons för "Skruttet"! kram/ skruttmamman

    SvaraRadera
  3. @HT-Cam:
    Grymt, guldstjärnan är härmed utdelad!

    @skruttmamman:
    oki, du får bli nr 0.

    SvaraRadera
  4. Hedrande!...(?)/skruttmamman

    SvaraRadera
  5. Kul att ni skriver, och jag måste bli bättre på att svara.

    SvaraRadera
  6. Hej kompis! Var så trevligt med en lunchdate med dig o "Skruttet", eller som jag nog föredrar och kalla henne Elin (iallafall tills vi känner varandra bättre...)

    Håller med dig: MER PUSSEL ÅT FOLKET! Det var länge sedan nu för mig, men detta gav mig lite insperation... Är nog något mellanting mellan pusslare 2 & 3. Hmm, ska nog loppisfynda ett pussel till veckan...

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  7. Oj, då... Namn kanske!
    KRAM från Hanna

    SvaraRadera