söndag 30 augusti 2009

Om kvalitet eller kvantitet

23:00

Jag har tidigare skrivit om att det är viktigt för mig och andra att stanna upp och processa och inte bara flänga vidare till nästa sammanhang eller mata mig med nya intryck hela tiden. Men det tycks mig omöjligt att lyda mitt eget råd.

I min webläsare när jag klickar igång internet har jag oftast åtminstone sex eller sju flikar som startas automatiskt. Sex eller sju olika sammanhang som lockar och pockar. På TVn som skvalar samtidigt som jag surfar zappar jag mellan programmen. Sitcoms, sport och nyheter. Efteråt kan jag knappt erinra mig något jag försökt suga åt mig från skärm eller TV-ruta.

När jag befinner mig på en plats med människor som fordrar och förtjänar min fulla uppmärksamhet och mitt fokus planerar en del av hjärnan redan för nästa och nästa moment.
"När måste jag bryta upp för att hinna dit, kan jag klämma in det andra innan, undrar om jag inte glömt något nu..."

Vari ligger problemet?

Är detta jagande egentligen en flykt från något? Isåfall vad?

Vad är jag rädd att möta i tystnaden och lugnet?

Är det min funktionsnedsättning som jag måste kompensera genom att söka bekräftelse hela tiden, eller fanns rädslan att inte duga/passa in redan innan?

Pastor E pratade igår om livet i himmelriket. Att vi ofta föreställer oss det eviga livet som kvantitet, hur länge som helst, bara leva och leva utan slut. Men det kanske handlar så mycket mer om kvalitén på det vi får uppleva.

Om jag finge önska något just nu vore det att jag skulle sprida den sortens himmelrikets kvalitet i de sammanhang och mänskliga relationer jag finns och kommer finnas i. Att människor känner att jag har fokus på det Nu som vi just då delar.

Nu hoppas jag på sömn av hög kvalitet.

3 kommentarer:

  1. Magnus, du har för höga krav på dig själv. Du ÄR lugn och närvarande! Jämför med mig till exempel och där ser du: du är den med sammanhang och välnärda mänskliga relationer, jag är den som har ... jag orkar inte ens dra ett dåligt exempel genom att berätta om allt vad jag gjort idag, men du fattar?
    Man kan inte vara allt hela tiden, livet varierar och ändrar sig och vi kan balansera upp varandra.

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    En god tankeställare till oss alla. Jag tror vi är många som behöver lära oss att leva i det NU som vi delar med våra medmänniskor... Ge uppmärksamhet, orka LYSSNA, bekräfta och uppmuntra; det du kallar KVALITET. Om vi övar lite varje dag kanske vi lyckas så småning om. Blev så glad när du ringde här om dagen! TACK!
    /Hanna Domargård

    SvaraRadera
  3. Wee, bra att vi hjälper och peppar varandra att bli mera närvarande. Vi trots allt ganska bra, allihopa!

    SvaraRadera