lördag 1 augusti 2009

Om smolk

13:22

Ännu ett av svenskans konstiga, gamla ord.

Smolk, smolk, smolk.

Vad betyder det egentligen?

SAOB svarar tjänstvilligt: liten partikel, smula; i synnerhet om icke önskvärd sådan partikel osv. som utgör smuts...

I går var jag på konsert med U2, ett av världens största band. Det var med god marginal det största event jag beskådat live, tiotusentals människor som sjöng med i klassiska låtar från både 80-, 90- och 2000-talet. De flesta texterna satt och jag ylade med så gott jag kunde, även om jag inte välsignats med Bonos ljusa tenor. Musik blandat med politik, när en låt var dedikerad till Aung San Suu Kyi och Desmond Tutu höll ett inspelat tal mellan två låtar. En kväll jag kommer bära med att mig för alltid.

De tre timmarna i bil hem i sommarnatten gick i ett huj, och sedan 45 minuter i telefon med mitt älskade Skrutt. Så långt ingenting att klaga på. Det är sedan den kommer, den icke önskvärda partikeln. När jag bara ska blunda och somna in som ett barn och sova djupt tills min medarbetare sätter nyckeln låset. Då kommer smärtan. Smärtan som läkarna inte finner någon bot på. Smärta som alltid ligger och gnager. Smärtan som håller mig vaken resten av morgonen.

I kväll ska jag på fest hos kamrat M och skulle verkligen behövt dessa timmars vila för att kunna njuta av sommar, sol och samvaro med nya och gamla bekantskaper. Nu börjar istället tankarna om att man kanske skulle ställa in det hela och stanna hemma med skräpteve och självömkan som enda sällskap.

Varför ska man alltid vara tvungen att bita ihop, och inte bara få njuta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar