lördag 5 december 2009

Om meningen med livet

I avsaknad av andra förslag på ämnen att blogga om får jag väl åta mig att försöka skriva om Meningen med livet. Det kändes först frestande att på ett lätt sätt komma undan genom att referera till Liftarens Guide Till Galaxen:s yttersta fråga om livet, universum och allting och bara skriva 42. Men det känns för simpelt.

Jag tror att livets mening är relation. Att finnas i ett sammanhang tillsammans med andra människor. Att interagera. Jag tror att man går miste om vad det är att vara människa om man stänger medmänniskor ute. Idag såg jag ett intressant program på Kunskapskanalen om Amira Hass som är israelisk journalist. Hon är jude men bor i Gaza på palestinskt område.


Min önskan om att flytta till Gaza berodde varken på äventyrslust eller galenskap utan mer en rädsla för att bara vara en utanförstående betraktare.

Hon ville känna hur det känns att ha ett gevär riktat mot sig, att inte få gå ut om natten, ibland inte heller på dagen. Hon sökte interaktion med sina medmänniskor och fann att det sätt israelerna behandlar sina palestinska grannar på är omänskligt.

Jag tror vi får ett bättre samhälle om vi öppnar oss för varandra istället för att bygga murar och segregera oss. Vi måste kunna lära av varandra istället för att kriga. Älska istället för att hata. Att det är det som är meningen. Att leva tillsammans.

Vad tror du om det, Fasching?

4 kommentarer:

  1. Nu är ju inte jag Fasching men jag dristar mig till att svara ändå. Jag tror att du har helt rätt. Detta med relationer mellan människor är åtminstone för mig meningen med livet.

    SvaraRadera
  2. Jo men varför liksom? Givetvis skulle världen se bättre ut om vi levde i fred och samförstånd. Och inte skulle det finnas några Sverigedemokrater i några Riksdagar om alla hade förmåga och vilja att sätta sig in i andra människors situation och förutsättningar. Men blev vi till för att leva i samförstånd? Är det målet? Och vad är i så fall vitsen med att dö?

    Din syn på livet delar jag fullständigt, men jag tycker inte att den svarar på frågan varför jag finns.

    Nu kanske inte det är ditt ansvar att ta reda på det, men hör du något kan du väl slå en pling!

    SvaraRadera
  3. Att leva är att ha relationer.... om man inte har relationer - dör man! Då måste väl meningen med livet vara att leva i relation till andra. Det behöver ju inte betyda att man måste vara sams eller överens hela tiden...

    SvaraRadera
  4. Det verkar som att ni verkar hålla med, då kanske jag funnit något ändå.

    Frågan om varför just Fasching finns är riktigt klurig, jag får återkomma om jag finner svaret.

    SvaraRadera