söndag 22 november 2009

Om framtid - vemod och längtan

Idag har jag och Skruttet företagit en resa till Linköping, dels för att hälsa på vänner men också för att hon ska vara på plats för ett viktigt möte imorgon förmiddag. Vännerna är begåvade med en 11 månader gammal son som är alldeles ljuvlig att spendera tid med, även om de glatt upphetsade, högfrekventa skriken skär i öronen ibland.

Under kvällen har vi trevligt, men efter en alldeles för kort stund är det dax för mig och Bästa medarbetaren att bege oss hemåt. Efter den där sorgliga stunden när vi skiljs, Skruttet och jag lyssnar jag på Loranga, Masarin och Dartanjang i bilen. Det är mörkt och regnar till och från.

Efter att CDn är slut rattar vi in P4 och får på ett väldigt bra program, P4 Dokumentär. Han ni 55 minuter över tycker jag ni ska lyssna på detta. Det handlar om en 36-årig kvinna som har en man och en halvårsgammal son. Hon har cancer i lever och lungor och vet att det bara är en fråga om tid innan hon går bort.

Intryck från kvällens middag, avskedets vemod och radioprogrammet blandas när jag tänker på framtiden. När Skruttet och jag ska bli en familj med en eller kanske två människor till. Att jag inte ska kunna ta det ansvar som behövs för att allt ska fungera, det som jag som pappa vill och borde kunna. Men samtidigt en häftig längtan att komma dit. Att bli ett tillsammans för att sedan bli tre. Lite som i Wilmer X-låten.

4 kommentarer:

  1. Inte vet jag mycket om ditt liv, eller jag vet ju inte ett jota mer än att du har en Skrutt och att du hade Fasching i brevlådan.

    Men det där att bli pappa och att fixa det, sitter inte det mer i hjärnan än någon annanstans? Jo jag fattar att man har sina begränsningar men det har ju alla. Och det är bättre att ha fysiska begränsningar än mentala diton...eller?
    Ska ta och lyssna på programmet du länkar till innan jag somnar.
    Gnatt.

    SvaraRadera
  2. Jag tror vi blir en fin familj! Men vi börjar med två. Ett litet steg i taget :)

    SvaraRadera
  3. @tvillingen
    Jo, det förstås. Men de fysiska begränsningarna kan hjälpa till att skapa mentala. Något att vara uppmärksam på och jobba emot hela tiden...
    Vad tyckte du om programmet?

    @Skruttet
    Det är jag övertygad om, och lugnt och försiktigt är nog bäst.

    SvaraRadera
  4. Åååå så sorgligt. tyckte jag om programmet. Och starkt. Att så ung kunna betrakta sin död med sådan styrka...

    SvaraRadera