söndag 15 november 2009

Om Örebro Studentsångare


En av mina passioner är körsång.
Jag är sedan fyra år med i en kör som heter Örebro Studentsångare. Turligt för mig kunde dåvarande körledare se genom fingrarna vad gäller mina studier. Man ska vara student vid eller på annat sätt ha anknytning till universitetet för att få vara med. Det tenderar att vara lättare att som man slinka in i kören på den senare premissen.

Faktum är att jag inte ens provsjungit. Jag använde det berömda bananskalet. Så här gick det till:

Jag fick nys om kören via en kompis jag sjungit tillsammans med i två andra körer tidigare. Han berättade att han börjat i en kör som var så rolig och han tyckte att jag skulle ringa och höra om jag inte kunde få vara med. Jag var tveksam då jag inte längre läste någon kurs vid universitetet, men han stod på sig, och jag var sugen på att sjunga igen.

Sagt och gjort, jag mejlade till ledaren och undrade om jag kunde på provsjunga. Svaret blev att var välkommen in på en hel övning, han tyckte det var onödigt att åka till Örebro för bara en kvart. Då fick jag ju också ett litet hum om körens repertoar och kunde provsjunga när övningen var slut.

När jag rullade in i övningslokalen på tisdagkvällen blev jag beordrad att sätta mig i kören i den stämma jag tillhörde och följa med så gott jag kunde. Och till min glädje är den första sången vi ska sjunga en som jag redan sjungit i en av de andra körerna så jag kan klämma i från första strofen.

När repet drar sig mot sitt slut börjar nervositeten klumpa sig i magen. Jag ställer en liten försynt fråga till maestro: - Skulle jag provsjunga nu? Svaret blir till min glädje - Jag har hört tillräckligt under övningen, du är välkommen i kören! Bara sådär. Det var bara att tacka högre makt att vi övade God Only Knows just den tisdagen så jag slapp sångprovet!

Denna kör har sedan den dagen varit ett källa till mycket glädje för mig. Nu till jul har vi föreställningen Kalastider för tionde gången mellan den nionde och tolfte december. Vill ni ha en annorlunda och spännande julkonsert tycker jag ni ska pass på att ta er till Musikhögskolans Konserthall någon av dessa kvällar. 19.00 onsdag till fredag och 15.00 eller 18.00 på lördagen.

Det kommer ni inte att ångra!

2 kommentarer: