lördag 14 november 2009

Om julklappar och mat á la Barbro Lindgren

15:34

Den fjortonde november
. Detta, dagens datum har jag inhandlat mina första julklappar. Jag vet inte om ni tycker det är tidigt eller sent att påbörja julklappsinköpen nu. Men för mig är det nog tidigare än de flesta jular hittills.

Skruttet och bröderna har jag hittat gåvor till, och nu när min vila snart är till ända ska jag slå in dem med fint omslagspapper och förse dem med en varsin fin juletikett med deras namn på. Så här långt innan dopparedagen är det fara å färde att jag annars glömmer vilket paket som är till vem. Och hur skulle det se ut.

En reflektion jag gjorde när jag besökte det närbelägna köpcentret (hmm, förlåt, gallerian) var att trots full julmundering i alla butiker har vi tydligen inte gått in i den tiden då expediterna frågar alla kunder om det ska vara en julklapp. Jag fick be särskilt om detta i den affär jag handlade, och ändå blev det inget rött snöre eller juletikett på. Men det kan jag som sagt ordna med själv.

Det ska även lagas mat här hemma, och jag går under Lorangas devis:

God mat kan jag bara laga om jag får äta upp den själv

och det är ju just det jag får. Stekt kyckling, ris och gräddfil och Sweet-and-sour-sås.

3 kommentarer:

  1. Tack tack. Får man inte kika lite innan? Helst öppna idag. Jag fryser om fingrarna, förresten. Och det piper i mitt öra. Det är mycket man inte förstår.

    SvaraRadera
  2. Glöm inte det viktiga "rimmet" på varje paket !!! Det är mycket viktigt!!

    SvaraRadera
  3. @Skruttet
    Det finns paket som du får öppna redan på lördag, men julklapparna får du allt vänta på.

    @pelleh
    Just ja, jag ska klura på rimmen, jag har ju några veckor på mig.

    SvaraRadera