onsdag 9 september 2009

Om autonom dysreflexi och -ness

Autonom dysreflexi är ingen lek, det har jag fått känna på under ett par dagar. För mig har det tagit sig uttryck i pangande huvudvärk och svettningar. Om det är samma typ av huvudvärk när man har migrän kan jag bara vara tacksam att jag inte lider av detta, för när mina anfall kommer vill jag bara blunda och försvinna ur mitt eget huvud. Jag kan inte heller hitta någon förklaring till varför det är på det här sättet just nu, bara hoppas att det ger sig.

I måndags kväll tittade jag på You, me and Dupree på TV. Jag gillar Owen Wilson (Shanghai Noon, The Royal Tenenbaums, The Darjeeling Limited, A Life Aquatic m fl) och denna romantiska komedi var alldeles lagom som kvällsunderhållning. Wilsons karaktär Randolph Dupree predikar

-Let nothing rob you of your -ness. It´s your name with -ness attached to it
.

Det är nog ganska klokt, att man i alla lägen ska försöka vara sig själv och tro på att man duger och kan klara det man påbörjat. Men det är inte alltid så enkelt. Lättare är det då att kliva av och låta någon annan ta ansvar (och cred) för att det ska fixa sig.

Jag är övertygad att jag kan komma långt om jag bara kan bibehålla min Knytt-ness, och mina närmaste är bra på att uppmuntra det.

2 kommentarer:

  1. Som en ivrig förespråkare för bibehållandet av din Knytt-ness föreslår jag en försvenskning av uttrycket, nämligen "kyttighet" som ju passar bättre in i språkmelodin.
    Var alltså rädd om din knyttighet och besegla den genom att övertyga alla SFI-are om att det är ett viktigt svenskt adverb (?), så har vi kommit långt!

    SvaraRadera
  2. Well, jag får be Owen om tillåtelse att försvenska uttrycket.

    SvaraRadera