lördag 26 september 2009

Om dammsugarpåsar

Detta med dammsugarpåsar. Jag hade inte riktigt greppat vilken djungel det är förrän idag. Härom veckan var jag och handlade och fick syn på ett paket som var billigt och hade en lovande slogan:

xxx Universal - Passar till dom flesta dammsugarna.

Min snabeldrake visade sig dock inte höra till dom flesta. Jaja, jag gav inte upp utan tittade noga på beteckningen på the damn sucker men hittade bara ett watt-antal, nämligen 1600. Jag åkte till Småstadens mittpunkt, ICA Maxi, och upptäckte med stigande fasa att det fanns en hel vägg, från golv till tak fullproppad med olika modeller och storlekar.

Bredvid hängde ett häfte som skulle underlätta sökandet. Dammsugarna var först uppdelade efter märke och sedan stod det för varje enskild modell vilken påse som skulle passa. Tyvärr fanns inte modellen w1600 under mitt märke, vilket jag i och för sig redan på förhand misstänkt. De andra hette typ RC-450 eller RR-800, watt-antalet är väl bara hur mycket dammsugaren suger. Och min suger fett. I ordets mest negativa bemärkelse.

Vi fanns dock ett paket som någon annan frustrerad dammsugarpås-kund slitit upp för att jämföra med. Sorten hette Y101 och enligt manualen passade den till flera maskiner av mitt fabrikat. Den såg ut som den som sitter i hemma. Typ.

En annan sak jag fick reda på när jag bläddrade i dammsugarpås-bibeln var att det inte fanns några Speedcleaners. Konstigt, de måste ha utgått ur sortimentet på senaste tiden, i Kenny Starfighter fanns dom ju i allafall, men det var ju förstås på 90-talet. Hade jag haft en sådan hade städningen blivit mycket roligare. Om sladden var tillräckligt lång skulle jag till och med kunnat utmana självaste Harry Potter om platsen som sökare i quidditch med den.

Men hur skulle jag lösa mitt dammsugarpås-problem? Enter Sebastian! En ur ICA Maxis hjälpsamma personal kom till min räddning och allt var frid och fröjd. Eller? Njae, inte riktigt, men det han kom fram till (genom google, visst är det underbart) var att den enda dammsugaren av mitt fabrikat som hette något med 1600 ville ha påsen Y50. Hans råd var dock att jag först skulle gå hem och vända och vrida på snabeldraken för att hitta en RC- eller RR-beteckning.

Jag träffade i allafall till slut en deal med Sebastian att jag kunde få ta med mig en av påsarna i den upprivna kartongen. Alltid något. Nu återstår att pröva 101:an här hemma, jag har inte vågat än. Hoppas, hoppas.

Efter all denna dammsugarpås-uppståndelse bestämde jag mig för att åka hem till Moderskapet och äta favoritmaten, fläsk, löksås och potatis. Mycket gott.

Imorgon ska jag baka matbröd och småkakor. Vilken hemmafruhelg, Anna Anka skulle blivit upprörd.

Ps. Jag googlade lite till nu och vips!


Daewoo RC-3006/B

4 kommentarer:

  1. Säger bara en sak, kompis:

    www.dammsugarpasar.nu.

    Du får dem till och med i brevlådan, och de har ALLA påsar. Förlåt, pasar. Till alla skitmodeller som finns, inklusive min...

    SvaraRadera
  2. Jag hittade också en lapp undertill på min, RC-300. Jag ska gå tillbaka till Sebastian, han var snäll. Det bör också belönas, även om internet är bra.

    SvaraRadera
  3. Det finns hur många försäljare som helst av dammsugarpåsar på nätet. Jag brukar köra www.mrdustbag.se. Dom har en sökfunktion där man blippar in sin modell och vipps så har man en passande påse. Sen har man dem i brevlådan dagen efter.

    SvaraRadera
  4. Mister Dustbag suger, känns som ett sponsrat blogginlägg. Lågt. Dustbag-sajten säljer färre antal dammsugarpåsar än övriga dammsugarpåse-sajter gör. Till samma pris. Inte så bra,va, Stardust.

    SvaraRadera