fredag 4 september 2009

Om livskraft


Jag och bästa medarbetaren planterade om blommor idag. Jag tänkte bidra med lite hemtrevnad i klassrummet på SFI. Det var aloe vera-plantor vi skulle sätta i små krukor. När vi lyfte fram en av krukorna märkte vi att ett skott hittat ut genom ett av hålen i botten på innerkrukan och strävat mot ljuset i mellanrummet mellan inner- och ytterkruka. Snacka om livskraft!

Detta fick mig att klura över mitt eget liv. Visst märker jag i vissa situationer att min planta växer rakt ner i mörkret på botten av krukan, men nog ska jag nog klara av att vända mig mot ljuset och kämpa mig upp, om min lilla aloe vera kan. Men man får kämpa för att det ska gå, det är trångt och tufft på vägen.

Jag tror att man väljer värld genom att själv vara den värld man vill ha, skriver Suziluz. Hon skriver också mycket annat klokt. Läs!

4 kommentarer:

  1. Ibland är det bra att klura lite över sitt eget liv. Det behöver vi alla. Då kanske vi kommer på hur det är.... Vi ses ikväll!

    SvaraRadera
  2. det gör vi, du är välkommen!

    SvaraRadera
  3. Fin bild, det där om hur den egna "livsplantan" kan synas växa i olika riktningar! När vi har träffat dig har vi glatt oss åt dig - du sprider värme och ljus! Vi känner dig ju inte så väl ännu men jag tror att din strävan efter ljuset vinner de flesta dusterna mot mörkret - annars skulle du inte ha en sådan lyskraft! Välkommen på söndag! Skruttmamman

    SvaraRadera
  4. Tack för dagens kulinariska och geografiska utflykter! mycket trevligt

    SvaraRadera