torsdag 17 september 2009

Om nedräkning och svininfluensa


Om 870 minuter hoppar det av ett Skrutt på en av Järnvägsknutens många perronger. Lycka!

Nåde SJ, eller vilka det nu är som transporterar henne, om de låter henne komma så mycket som en minut senare, jag tror inte jag skulle stå ut. På perrongen står då en beredvillig Knyttmamma som lovat köra hem Skrutt och packning till Småstaden.

And now for something completely different. Är det Monty Python, tro? (googlar...) Yes, 1-0 till Knyttet i värdelöst vetande!

Jag var på födelsedagskalas igår och vi kom att tala om Trynet, Svinet eller H1N1, kär pandemi har många namn. En tanke slog mig då jag kombinerade gårdagkvällens diskussion med ett nyhetsinslag jag sett tidigare på dagen.

Problemet vi fann var att Sverige beställt vaccin för hela befolkningen, men att beräkningar visade att endast ca 70% verkligen skulle gå iväg och ta sprutan. Således har vi 2,5 miljoner sprutor vaccin som inte kommer användas.

Nyhetsinslaget handlade om att vissa länder i Europa inte hade råd att vaccinera hela befolkningen, och då kan man ju dra den kloka slutsatsen att om man kan lösa det logistiska problemet kan man hjälpa ett mindre bemedlat land som inte kommit igång med vaccineringen när den vaccnationsbenägna delen av Sveriges befolkning masat sig iväg till vårdcentralen. Bra idé?

Om 844 minuter hoppar det av ett Skrutt på en av Järnvägsknutens många perronger. Lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar