måndag 28 september 2009

Om lärdomar

Jag har lärt mig mycket senaste tiden. Det gäller bara att bevara kunskapen och använda den vid rätt tillfälle. Detta är några av de senaste dagarnas lärdomar:

* Farfar i plural heter farfäder. Jag tyckte det var för likt förfäder och var osäker innan jag frågade B som är svensklärare. Jag gillar i och för sig farfrar bättre, men nu vet jag i allafall.

* Ost ska vara rumstempererad för att smakerna ska framhävas bäst. B, en outtömlig källa till kunskap berättade att hon tar fram sin ost på kvällen före för att frukostmackan ska smaka riktigt gott.

* Min dammsugarmodell heter RC-300.

* Jag har också fått ett vackert visdomsord från Melody Gardot, en ung, amerikansk jazzsångerska. Ho var med i ett mycket bra avsnitt av Skavlan, titta på det! Hon fick frågan om vad som varit hennes viktigaste lärdom i livet och svarade:

The greatest joy that any of us will ever experience is from serving others, so when you serve others and then you serve yourself, your life in enriched.

Det kan jag skriva under på!

4 kommentarer:

  1. Det där med rumstempererad ost håller din Farmor Viva med om !!

    SvaraRadera
  2. ... och experterna på Örebro Ostbutik där jag satt en hel kväll tillsammans med ett ystert gäng och provade ost för glatta livet för något år sedan. I verkliga vardagslivet tycker jag dock att den stora hushållsosten (när den t.ex. under lördagar har stått framme för att möta de växande ungdomarna på deras divergerande frukosttider allt mellan 08.00 - 14.00)mest har känts hal och plastig. Kan det ha med ostsorten att göra tro ... det fanns ingen hushållsost med under pstprovarkvällen vad jag minns. Vi kan ju kolla med skruttet - hon bloggar ju numera om mat!!!
    Den stolta skruttmamman!

    SvaraRadera
  3. @skruttmamman:
    "...med ett ystert gäng..." :)
    Jag kommer nog fortsätta ha min hushållsost i kylen ändå...

    SvaraRadera